Opieka p. prof. Lidia Żabska.
Pasjonaci biologii z klas przyrodniczych i biotechnicznych pracują na zajęciach koła biologicznego i lekcjach ćwiczeniowych, na których prowadzone są obserwacje i doświadczenia. Zajęcia mają na celu poszerzenie wiadomości i są uzupełnieniem do lekcji teoretycznych, jak i przygotowaniem do konkursów. Przedstawiamy tu zdjęcia z naszych zajęć.
Obserwacje mikroskopowe.
Uczniowie klasy I obserwowali komórki skórki cebuli przed i po plazmolizie. Mieli okazję przygotować preparat i pracować na dobrym sprzęcie, następnie analizowali zmiany zachodzące w komórkach skórki cebuli.
Narządy wewnętrzne świni.
Uczniowie klas III na zajęciach przyglądali się budowie narządów wewnętrznych świni:
– układ oddechowy,
– serce,
– nerki.
Analizowali wypreparowaną soczewkę z oka świni oraz mięśnie gałki ocznej.
BioBus w I LO
Klasy IE i IIE uczestniczyły w zajęciach BioBus organizowanych przez Politechnikę Śląską, które bardzo odpowiadały naszym zainteresowaniom. Pięcioro studentów biotechnologii przyjechało do naszej szkoły, aby zaprezentować swój wydział. Razem z nami przeprowadzili dwa doświadczenia:
– właściwości redukujące glukozy,
– właściwości żelujące algininu sodu.
Dowiedzieliśmy się także jakie kierunki istnieją na wydziale biotechnologii Politechniki Śląskiej. Nasi goście przedstawili nam także program SmartUP Adamed, który daje szansę wyjazdu na wakacyjny obóz naukowy, a także pomoc w wyborze uczelni. Mieliśmy okazję zapisania się do tego programu, oraz dostaliśmy drobne upominki.
Weronika Sudoł 1e
Sekcja karaczana
Analiza budowy układu:
– pokarmowego
– nerwowego
– krwionośnego
– rozrodczego
Izolacja DNA z banana i kiwi.
Sekcja dżdżownic
Analiza budowy układu :
-pokarmowego
-nerwowego
-krwionośnego
W poniedziałek 13.11 klasy 1a, 1b i 1e miały możliwość uczestniczenia w drugiej edycji Śląskiego Biobusa, czyli mobilnej biotechnologii Politechniki Śląskiej. Odwiedziło nas kilku studentów zaangażowanych w ten projekt. Prowadzili dla nas bardzo interesujące zajęcia, na których mogliśmy się wykazać naszą wiedzą. Dostaliśmy za zadanie zaprojektowanie doświadczenia izolacji DNA z komórki bakteryjnej, a po zakończeniu części teoretycznej mogliśmy wykonać to w praktyce. Oprócz tego prowadzący wyjaśnili nam na czym polega i czego dotyczy nauka na kierunkach ich studiów. Dzięki charyzmatycznym studentom wyszliśmy z zajęć bardzo zainspirowani za co dziękujemy.
We wtorek 28 listopada klasa 1a uczestniczyła w wykładach pt. „Jak powstaje nowy organizm – rozród i rozwój zwierząt” prowadzonych przez dr Łukasza Chajca w Pałacu Młodzieży w Katowicach.
Anatomia nerki królika – zajęcia 2e.
Analiza budowy anatomicznej z wyróżnieniem części korowej i rdzeniowej oraz naczyń krwionośnych i moczowodu (11.01.2018)
Obserwacja budowy zewnętrznej i sposobu poruszania się krocionoga (22.01.2018)